SÅDAN UNDGÅR DU, AT BLIVE PÅVIRKET NEGATIVT AF ANDRE MENNESKER

PIC4Hvorfor bliver vi påvirket af andre menneskers stress, humør og energi?

Kender du det der med, at når en bestemt person træder ind i et lokale, så kan du bare mærke det med det samme?

Det kan både være på positiv vis, hvor hele stemningen bare løftes, og det kan være på negativ vis, hvor stemningen i stedet føles tung og drænende.

Vi mennesker påvirkes super let af andres energier, andres humør, andres problemer og også af deres steminger. Det hører alt sammen med til at være et sanseligt menneske, der kan føle, smage, se, lytte, høre og fornemme.

Grundet vores sanser er det derfor nærmest uundgåeligt ikke at samle andres dårlige harmoni, sindsstemning og stress op, hvis vi konstant står klar til at lytte på dem. Des mere sensitiv du er, des mere vil du blive påvirket.

Du har ansvaret for at passe på dig selv.

Hvilket betyder, at det er dig, der skal skabe de rammer omkring relationerne i dit liv, som du har det godt med at være en del af.

Der er forskel på, om det er en kollega, en ven eller et familiemedlem, og om det kun handler om en kort periode, eller om det er en konstant og længerevarende dårlig energi, der smitter dig.

Vi giver dig her nogle forskellige scenarier, som du vil kunne ramme ind i, i din daglige omgang med andre mennesker.

Den drænende kollega:

Vedkommende sidder altid og snakker løs, og ødelægger din frokostpause. Eller vedkommende ser altid sit snit til at forpeste din dag med sit brok eller sine ligegyldigheder, så snart I støder på hinanden – om det så bare er 1 minut ved kaffemaskinen.

Dette scenarie kan krisehåndteres ved, at du direkte vælger at sætte dig så langt som muligt væk fra vedkommende og eventuelt med noget musik i ørerne.

Retter vedkommende henvendelse til dig, hvilket han eller hun sikkert vil gøre, så svarer du helt autentisk, at du foretrækker at lade op i din frokostpause. Dette gør du bedst uden snakken, og nogle gange med musik i ørerne eksempelvis. Hvis det er dette, som føles godt for dig.

Du kan også blot spise og nyde din frokost, for derefter at vælge at gå en tur for at få noget frisk luft til hovedet. Her skal du igen være autentisk, og udtrykke, at du gerne vil lade lidt op alene, hvis der bliver stillet spørgsmål.

Støder du på vedkommende et eller andet sted, som igen hiver muligheden for at “forpeste din dag”, så smiler du blot sødt og udtrykker, at du vil elske at lytte, men du har desværre ikke tid, da du er optaget af noget andet, hvor det er nødvendigt, at du holder fokus.

Når du begynder at udtrykke dig autentisk og sige fra overfor din kollega, så vil vedkommende automatisk finde en anden at rette sine mange ligegyldige samtaler imod.

Hvis du kan genkende denne type i dit felt, så er det på alle måder ofte et billede på, at du har været for rar, og derfor været et oplagt snakkeoffer. Du har ladet vedkommende overskride dine egne grænser, og har ikke fået sagt fra, da det ofte kan føles lidt angstprovokerende, at skulle sætte grænser, hvis man hele livet har været mester i, at lade andre mennesker overskride dem.

Når ansvaret hives hjem på egen banehalvdel, og der bliver sagt fra, vil det være uundgåeligt, at det ikke spreder positive ringe i vandet, og den drænende kollega, vil ikke længere have samme negative påvirkning på dig.

 

Den evigt problemfyldte ven:

Du har en ven, som du egentlig holder rigtig meget af, men som bare gang på gang har problemer i sit liv. Hvis ikke det er på arbejdet, så er det med kæresten, økonomien, familien eller vægten.

Du lægger gang på gang øre til i ren høflighed. Du gør det, fordi du er af den overbevisning, at det bør du gøre for at være en rigtig ven. Er det ikke sådan, man er en god ven?

Du mærker inderst inde en irritation over, at det er samme smøre evig og altid bare med nye emner. Du mærker en træthed over, igen at komme med en masse løsningsforslag, som din ven ikke rigtig lytter til, fordi vedkommende enten glemmer dem igen, eller fejer dem af banen som værende en umulig løsning.

Du vil inderst inde gerne være en god ven, men du er så træt af den tunge energi, du mærker, hver gang I har ses, eller talt i telefonen sammen.

Dette scenarie kan føles langt mere sårbar end scenariet ovenfor, hvor det blot var en kollega. Med venner er der jo følelser på spil. Både fordi at du grundlæggende godt kan lide din ven, og samtidig fordi at du har en selvfølelse omkring, hvordan du ser dig selv, som værende en god ven.

Herfra har du 2 muligheder:

  1. Du kan fortsætte med at lade din ven suge af din gode energi, lige indtil du ikke har mere.
  2. Du kan begynde at sætte nogle nærende rammer op for dig selv. 

Det handler alt sammen om, at du skal til at udtrykke dig autentisk og få sagt fra, når dine grænser bliver overtrådt.

Du kan starte med at se vedkommende, som du plejer, og så blot udtrykke, at du idag har brug for super god energi, hvorfor det er vigtigt for dig, at emnerne holdes på skønne og opløftende ting.

Hvis ikke det hjælper, er det igen dit ansvar at udtrykke, at I bliver nødt til at skifte emne nu, da det føles for tungt for dig, eller at du føler, I har snakket om et givent emne så mange gange, så du ikke kan rumme at høre mere om det.

Alternativt kan du også begynde at skabe andre rammer for, hvordan I mødes, således at du sørger for at have en bagkant. På den måde skaber du et getaway, så du undgår at køre helt død.

Disse muligheder er de lette og simple, men anbefalingen vil helt klart være, at tage tyren ved hornene, hvis det er noget, der sker gentagne gange og ikke blot for en kortere periode. Sig det i stedet som det er, helt ærligt og helt autentisk.

Venskabet vil enten bære eller briste afhængig af venskabets dybde. Hvis det brister på, at du udtrykker dig autentisk, så er det på alle måder det bedste for jer begge, da det skaber unødvendig stress i kroppen ikke at få sagt fra.

Hvis ikke du får sagt fra og skabt nogle sunde relationer, der føles opløftende at være i, så vil den tunge følelse og alle problemerne som læsses af på dig fortsætte i en uendelighed.

Du har derfor ansvaret for at sige fra, præcis når du mærker brug for det. Det er i sandhed en god ven. For når du begynder at være der for dig selv, oparbejder du et langt større overskud, der igen vil smitte af på din ven.

 

Sukkeren, den sarkastiske, eller den nærtagende:

Måske du kender disse typer fra din familie, din arbejdsplads eller din omgangskreds.

Kodeordet i disse relationer er at ignorere det, der ignoreres kan.

Hvis det går dig på, så skærm dig selv ved at være mindst muligt sammen med vedkommende, eller få sagt fra.

Et eksempel på en håndtering af en nærtagende reaktion kunne fx være at udtrykke, at det ikke var nærtagende ment fra din side, men hvis vedkommende ønsker at opfatte det således, så er det deres sag.

Et eksempel på en håndtering af en sukkende reaktion kunne fx være at udtrykke, at du har svært ved at vide, hvad vedkommendes dybe suk betyder, og om vedkommende har brug for noget, da hans/hendes sukken giver dig oplevelsen af, at deres verden er ved at falde sammen, og det er svært for dig at ignorere.

I forhold til sarkasmen så hedder det sig, at det er ærligheden fra de mennesker, der bare ikke kan finde ud af udtrykke den. Få sagt fra med et smil, så der ikke kommer dårlig stemning, men speak up hvis det irriterer dig, eller fjern dig helt fra dem, hvis muligt.

Livet er for kort til at lade andre menneskers sindstilstande påvirke dig for meget. Og i virkeligheden kan du ikke bestille andet, hvis ikke du skaber gode rammer for dig selv, i forhold til andre mennesker.

 

bewhoyouareFællesnævneren i ovenstående er, at du ikke bare skal affinde dig med, at andre påvirker dig negativt.

Du skal fjerne dig fra det, og det gør du enten ved autentisk og ærligt at sige fra, og bede om det, som du godt kunne tænke dig i stedet. Eller fysisk at afskærme dig, således at det er andre, de går til i stedet for.

Du skal bestemt ikke være “glad” i ensomheden, og på den måde sige farvel til alle venner der påvirker dig negativt i perioder. Det er naturligt – blot skab de rammer, som du har brug for, i stedet for at korsfæste dig selv og din energi, ved fortsat at lægge ører og humør til alt muligt længerevarende, der dræner dig.

Mange gange er det faktisk sådan, at når mennesker dræner dig, så er de blot ude efter din gode energi, uden at vide det.

De går hen til dig med deres egen dårlige og triste energi, og går fra dig med en evigt bedre følelse – og det er derfor, de bliver ved med at komme ligepræcis til dig.

Der er folk, der betaler coaches, psykologer og terapeuter i dyre domme for at kunne læsse det af, som du gang på gang har siddet og lagt ører til. Husk det.

Så det er helt okay at sige fra, så du ikke blot bliver en energetisk skraldespand.

Det kan ingen holde til i længden.

Venligste hilsner
No Stress Akademiet

No stress yourself-3

 

På søndag d. 1. marts starter vores 4 ugers No Stress Yourself online gruppeforløb, hvor du kan få de mest geniale værktøjer til at vende dit underskud til overskud, og blive den udgave af dig selv, du i længe har drømt om at være.

Er du klar til at opgradere dig selv og dit liv?

Så tilmeld dig nu sammen med alle os andre og læs nærmere om forløbet her.


Spar kr. 5000 og tilmeld dig No Stress Mentor uddannelsen inden 1. marts 2015

Her hjælper vi dig uden om stress-12

Uddannelseskatalog

VIL DU LÆRE ALT DU SKAL VIDE, FOR AT KUNNE NAVIGERE DIG SELV OG ANDRE UDENOM STRESS?

Så starter hold 2015 på No stress mentor uddannelsen til foråret – og du kan hente uddannelseskataloget med alle de praktiske oplysninger lige her.

SPAR kr. 5000 og tilmeld dig uddannelsen inden d. 1. marts 2015

Vi vil elske at indvilge dig i alle hemmelighederne, og gøre dig skarp på at komme tilbage til livet. Noget vi selv har prøvet.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>